جايگاه اهل ذكر در كلام معصوم
مذهبی
صراط 110
نگارش در تاريخ جمعه 27 دی 1392برچسب:, توسط اسماعیل بامری

جايگاه اهل ذكر در كلام معصوم

حضرت در ادامه خطبه خويش درباره جلوه هاى رفتارى ياد خداوند مى‌فرمايند:

وَ إِنَّ لِلذِّكْرِ لاََهْلا أَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْيَا بَدَلا، فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجَارَةٌ وَ لاَبَيْعٌ عَنْهُ.

﴿ صفحه 91﴾

اغلب مردم در پى دنيا و ماديات هستند و براى رسيدن به آن و تأمين خواسته هاى دنيوى مى‌كوشند. همّ و غمّ آن‌ها تأمين لذايذ و نعمت هاى دنيا است. در اين ميان اندكى از بندگان خدا نيز اهل ذكر و انس با خدا هستند و به جاى دنيا و دل بستن به لذت هايش، خلوت انس با پروردگار خويش را برگزيده اند. لذت آن‌ها در سخن گفتن با محبوب و ارتباط با او و انجام عبادت و مناجات و راز گفتن با او است. آنان شيفته و شيداى ياد حق هستند و در مجلس انس با حق غرق مشاهده محبوب مى گردند. اين دل باختگان توجه از ماسوى برگرفته و تنها به او توجه دارند ؛ آن چنان كه اشتغال ظاهرى به دنيا و كسب و تجارت، آنان را به خود مشغول نمى‌سازد و از توجه آنان به خداوند نمى‌كاهد. آنان گرچه به ظاهر به امور دنيايى مشغولند، اما دلشان در جاى ديگرى است؛ در بين مردمند، اما دلشان با كس ديگرى است. وقتى با مردم سخن مى گويند، مردم تصور مى‌كنند كه به آن‌ها توجه دارند؛ در حالى كه توجه آن‌ها به خداوند است و روزگار را با ياد خدا سپرى مى‌كنند. اما چنان كه گفتيم، آنان فقط به فكر خود نيستند بلكه در انديشه نجات و هدايت ديگران نيز هستند و با تذكرات و هشدارهاى خود غافلان را از ارتكاب محرّمات و كيفرهاى الهى مى‌ترسانند. ابتدا خود به عدالت زينت مى يابند و سپس ديگران را نيز به عدالت دعوت مى‌كنند. خود از بدى ها و زشتى ها دورى مى‌كنند و ديگران را نيز از بدى ها باز مى‌دارند.

مصداق بارز اهل ذكر خود آن حضرت و فرزندان معصومشان(عليهم السلام) هستند. طبق روايتى كه در كافى آمده است مراد از اهل الذكر در قرآن هم اين بزرگواران هستند، و آن روايت اين است كه امام صادق(عليه السلام) درباره آيه:

﴿ صفحه 92﴾

«وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ»1

فرمودند:

اَلذِّكْرُ الْقُرْآنُ وَ نَحْنُ قَوْمُهُ وَ نَحْنُ الْمَسْؤُولُونَ؛2 مراد از ذكر قرآن است و ما قوم آن و پرسش شوندگان هستيم.

هم چنين طبق روايت امام كاظم(عليه السلام)، رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در مورد آيه:

«فَاسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَتَعْلَمُونَ»3

فرمودند:

اَلذِّكْرُ أَنَا، وَ الاَْئِمَّةُ أَهْلُ الذِّكْرِ؛4 منظور از ذكر من هستم و امامان(عليهم السلام) اهل ذكر مى‌باشند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: